יום שישי, 8 בפברואר 2013

טיפול מותאם אישית לחרדה חברתית

ככל שמדובר בחרדה חברתית הטיפול המומלץ תלוי באדם שאותו תשאל. אם תלך לפסיכולוג בעל הכשרה התנהגותית קוגניטבית הוא ימליץ לך על טיפול התנהגותי קוגניטיבי. תלך לפסיכיאטר הוא יציע טיפול תרופתי, הפסיכולוג הדינמי - טיפול דינמי. מי שהתמחה בביופידבק יישבע שלך שרק ביו פידבק יעזור והפסיכודרמטיסט ימליץ על פסיכודרמה . שלל גדול של טיפולים ועוד לא דיברנו על NLP, טיפול קבוצתי וצמחי מרפא.

ככה זה. החלבן מוכר חלב והירקן ירקות.

לנו הסובלים מחרדה חברתית קשה להחליט במה לבחור. מה יעזור? אל מי לפנות לעזרה?

חברים שסובלים מחרדה חברתית ניסו וטעמו משיטה זו ושיטה אחרת ואין בפיהם משהו ברור לומר: "כן... השתפרתי... אולי.... לא הייתה לי כימיה עם הפסיכולוגית הזאת... לא אמרתי כלום בקבוצה שהלכתי אליה... יכול להיות ש CBT זה טוב ... לי זה לא עזר מצד שני לא עשיתי את התרגילים שהפסיכולוג נתן.... "


כשיש הרבה שיטות המנסות לפתור את אותה הבעיה כנראה שאף אחת מהשיטות לא פותרת את הבעיה לחלוטין, כנראה שכל שיטה טובה למקרה אחר וצריך לבחור את השיטה לפי המקרה. כלומר לפי המטופל. אם שיטה מסוימת עזרה לחברך זה לא אומר שהיא מתאימה לך.


כפי שהדברים נראים היום אין מנוס מלנסות ולטעום מסוגי טיפולים שונים וסוגי מטפלים שונים. להתאכזב משיטה אחת ולפנות לכיוון אחר. למצוא את מה שעובד ולהתמיד בו, ואז כשזה מפסיק לעבוד לחפש דבר מה אחר. לא לוותר. להמשיך לחפש. לנסות עוד ועוד חשיפות. לחיות ושש שנים אחר כך להסתכל אחורה ולהודות שכבר אינך נמצא באותו המקום שהיית פעם. השתפרת.

אבל אולי בכל זאת אפשר לצמצם את הזמן, הכסף והמוטיבציה שמבזבזים על טיפולים חסרי תוחלת: במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מנסים מדענים למצוא דרך באמצעותה אפשר יהיה לנבא מראש איזה שיטה היא היעילה ביותר לטיפול בחרדה חברתית למטופל מסוים. הרעיון הוא לזהות סמנים אופייניים שיוכלו לרמז איזה טיפול יהיה היעיל ביותר למטופל מסוים.

את פרטי המחקר אפשר למצוא במאמר: התאמה אישית של סוג הטיפול בחרדה חברתית

בינתיים לא להתייאש. להמשיך לחיות.